Simbolika mosta Skenderija

Na području Skenderije i oko ušća Koševskog potoka u rimsko doba bilo je malo naselje sa ciglanom. Ono je bilo naseljeno i tokom srednjeg vijeka, tu se nalazila Stara Varoš ili torkovište. O tome svjedoče stećci na Skenderiji kod taksi štanda, izvučeni iz korita Miljacke prilikom radova na regulaciji korita.
Kada je Skender-beg Mihajlović od 1485. do 1490. godine po drugi put bio bosanski namjesnik, na mjestu današnjeg Centra Skenderija izgradio je nakšibendijsku tekiju i imaret. Njegov sin Mustafa beg Skenderepašić je 1518. godine uz očevu tekiju podigao prvu potkupolnu džamiju u Bosni i Hercegovini.
Za vrijeme Kraljevine Jugoslavije sa džamije je skinut olovni pokrov pod izlikom da ga treba zamijeniti bakrenim, što se nikada nije dogodilo, pa se kupola urušila, a ostatak građevine srušio se do 1935. godine, ostavljajući za sobom samo munaru. Munara džamije je uklonjena 1960. godine radi izgradnje sportskog centra.
Već 1960-tih godina, dok je na tom području bilo i fudbalsko igralište, donosi se odluka o izgradnji KSC Skenderija. Uklanja se munara i pravi se Skenderija. To je sportsko-kulturno-poslovni centar u Sarajevu, sagrađen 1969. godine. Smješten je na lijevoj obali Miljacke. U sklopu Skenderije se nalaze dvorana Mirza Delibašić i Dom mladih.
Iste godine, kao potreba za kolskim prevozom, izgrađen je i veliki betonski most preko rijeke Miljacke, pored Apolovog ili, u narodu poznatijeg kao, Ajfelovog mosta, jer ovaj nije imao kapacitet za saobraćajnicu sa više vidova vozila. To je današnji most Skenderija. Most je simbol trajanja i postojanja koji se svojom ljepotom i snagom suprotstavlja svemu što je prolazno. Most je simbol i velikih i dobrih dijela koja ostaju vječna, ne stare i ne mijenjaju se. Ona ne dijele sudbinu prolaznih stvari ovoga svijeta. Ona dokazuju da čovjek nije uzalud živio i postojao.
2014. godine uslijedila je i prva poslijeratna sanacija mosta. Lokalitet Skenderije sa sobom donosi odgovornost u projektovanju jer je riječ o izuzetno frekventnoj lokaciji sa koncentrisanim sportskim i kulturnim sadržajima koji podrazumijevaju veliki broj posjetilaca. Ipak, projektovanje u središtu moderne arhitekture ne dozvoljava naglašavanje mosta kao repera u prostoru. Prilikom sanacije mosta Skenderija izvršeni su sljedeći radovi:
- saniranje AB ploče mosta;
- izrada hidroizolacije gornje površine mosta;
- polaganje asfaltnih slojeva na kolovozu i na pješačkim stazama;
- postavljanje granitnih ivičnjaka;
- saniranje oštećenja uzrokovanog udarom gelera od granate bočne površine krajnjeg rebra rasponske konstrukcije;
- premazivanje svih vidnih betonskih površina betonskim premazima;
- izmještanje instalacija u predviđene unutrašnje otvore rasponske konstrukcije sa pristupnim šahtovima sa penjalicama za uvođenje instalacija u rasponsku konstrukciju i
- izrada horizontalne i vertikalne signalizacije prema ranijoj saobraćajnoj funkciji.
Nakon sanacije mosta Skenderija uslijedila je izgradnja nove ograde na mostu. Izgradnji ograde prethodila su dešavanja u ljeto 2014. godine gdje je prednjačilo obilježavanje stogodišnjice atentata na princa Franca Ferdinanda i početka Prvog Svjetskog rata. Projekat ograde trebao je da zadovolji savremene standarde i ostavi trag vremena u kojem je ograda rekonstruisana, ali s najvećim poštovanjem prema vremenu i tragovima nastanka prvobitne ograde.
Obzirom da je most rađen kao prateći dio sportsko – rekreativnog kompleksa "Skenderija", to je definiralo sam izgled mosta i izgled postojeće mostovske ograde. Most je na poseban način osvijetljen, a u prelamanju svjetla prisutna je i određena simbolika. Koncept oblikovanja ograde zasnovan je na činjenici da je Skenderija, kao kulturno i sportsko središte Bosne i Hercegovine, uzdigla mnoge sportiste, glumce, novinare i mnoge ljude raznih zanimanja. Pojam uzdizanja rezultirao je uzdizanjem formi stvorenih modula na mostu. Uzdizanje se ne dešava iznad 140 cm što rezultira ugodnom visinom za prolaznike. Ovi moduli simboliziraju neke od legendi Sarajeva.
Ograda na mostu na Skenderiji ima simboličko značenje. Svojom simbolikom on postaje spona između današnjeg i prošlog čovjeka, između prošlosti i budućnosti. Ograda je sačinjena iz tri različita modula. Niski moduli prate gabarit zatečene ograde u potpunosti, osim na dijelu prema rijeci koji je ispunjen zelenilom. Na tom dijelu profil je oslobođen zelenila i kompletne jedne stranice, čime je olakšan beton na mostu. Modul se priprema tvornički, sa tipskim kalupom koji se smješta u bužir 12 mm za provlačenje električnog kabla i rasvjetna LED tijela dimenzija 2x2 cm. Drugi modul je visoki modul i predstavlja nosače i rukohvate ograde. Nosači su visine 94 cm i posjeduju osvjetljenje, kako prema rijeci kao i niski moduli, tako i prema pješačkoj komunikaciji sa unutrašnje strane ograde mosta. Tehnologija pripreme je jednaka niskim modulima, sa razlikom što visoki modul posjeduje dodatni bužir koji opskrbljuje osvjetljenje pješačke komunikacije. Treća vrsta modula je perforirani lampinjon. U središtu lampinjona nalazi se reflektor koji je usmjeren prema gore i tako pravi gradaciju od tamnog do izraženog osvjetljenja na površini perforacija.
Masa od 140 cm je bila izuzetno visoka za percepciju čovjeka koji prolazi ili posmatra most pa je masa olakšana perforacijama sačinjenih iz kvadratnih formi koje stvaraju niz priča, emocija i simbola. Svaku od tih percepcija doživljava sam prolaznik, a bitno je istaći kako su forme nastale u želji da se formira znak Olimpijade iz Sarajeva. Mase sa peforacijama izgledaju kao lampinjoni, naročito noću kada su osvjetljene iznutra sa pulsirajućim svjetlom koji upravo nastavlja pričati priču i stvarati percepcije prolaznicima i posmatračima.
Moduli ograde rađeni su od korten čelika. Korten čelik je simbol života, simbol prolaznosti. Njegovo postojanje govori da je život neshvatljivo čudo, da se troši i osipa. Život na mostu se uvijek obnavlja i traje, smjenjuju se naraštaji. Označavanjem mjesta za poljubac ukazuje se na ono što je vječno, a to je LJUBAV.
Nakon formiranja zaštitnog sloja korten čelika i završetka procesa oksidacije izvršeno je premazivanje korten čelika Led premazima za metal kao i čišćenje i ponovni premaz betonskih modula čime je kompletiran projekat sanacije mosta Skenderija.
U sklopu ovog projekta dodatno su izvedena odmorišta sa betonskim klupama za sjedenje, odmorišta za bicikla sa elementima za pričvršćivanje bicikla, kantama za otpatke i lampinjonima na odmorištima.